Zajęcia z psychologiem
Zajęcia z psychologiem realizowane są w małych grupach lub indywidualnie. Cele i sposoby realizacji są indywidualnie dobierane do potrzeb możliwości uczniów.
Stała współpraca z wychowawcami i nauczycielami pozwala na bieżąco wspierać uczniów i ich rodziców w trudnych sytuacjach.
Cele realizowane podczas zajęć z psychologiem w szkole podstawowej:
- nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego ucznia z nauczycielami oraz między uczniami;
- nauka rozpoznawania stanów emocjonalnych u siebie i innych osób;
- uczenie reagowania w sytuacjach trudnych emocjonalnie, konfliktowych i niebezpiecznych;
- wdrażanie do przestrzegania norm współżycia w grupie;
- uczenie się współuczestnictwa i współpracy podczas zabawy i zajęć;
- kształtowanie kompetencji społecznych: tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających doświadczanie relacji społecznych, przygotowanie do pełnienia różnych ról społecznych, wzmacnianie pozytywnych przeżyć związanych z pełnionymi rolami;
- rozwijanie motywacji do porozumiewania się z drugą osobą (rówieśnikiem, dorosłym), komunikowania potrzeb i stanów emocjonalnych za pomocą mowy lub wspomagających bądź alternatywnych metod komunikacji;
- wspieranie rozwoju komunikacji;
- uczenie się umiejętności kontroli własnych zachowań i kształtowanie niezależności uczuciowej; uczenie się określania własnych mocnych stron i trudności;
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych; uczenie umiejętności radzenia sobie z lękiem, niepokojem i stresem oraz rozwiązywania sytuacji konfliktowych;
- uczenie się zachowań zgodnych z ogólnie przyjętymi normami życia społecznego;
- kształtowanie umiejętności bycia asertywnym;
- rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i budzenie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje oraz uczenie obowiązkowości.
W pracy z najmłodszymi uczniami wykorzystywane są elementy programu bajkoterapii „Witajcie w naszej bajce”.
Psycholog, Elżbieta Chilicka