Zajęcia z psychologiem
W Zespole Szkół Specjalnych w Augustowie zajęcia z psychologiem są organizowane na
podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 09.08.2017 w sprawie zasad
organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach.
Zajęcia odbywają się w formie indywidualnej lub w różnoliczebnych grupach i mają
charakter wspierający, terapeutyczny oraz edukacyjny.
Zajęcia z psychologiem realizowane są w oparciu o program zajęć pomocy psychologiczno –
pedagogicznej dla szkoły podstawowej i szkoły przysposabiającej do pracy, program
wychowawczo – profilaktyczny, na prośbę uczniów, rodziców oraz wychowawców i
obejmują takie cele jak:
– budowanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego
– rozwijanie umiejętności różnicowania stanów emocjonalnych, wyrażania emocji w sposób
adekwatny, obniżanie labilności emocjonalnej, wdrażanie do samoregulacji i kontroli
wolicjonalnej
– radzenie sobie w sytuacjach trudnych, lękowych, konfliktowych, stresujących, interwencje
w przypadku działań autoagresywnych
– przestrzeganie norm i zasad, rozwijanie umiejętności adekwatnego zachowania się w
różnych sytuacjach społecznych oraz rozwijanie umiejętności zachowywania się w sposób
akceptowalny społecznie
– rozwijanie kompetencji komunikacyjnych, osobistych i społecznych, umiejętności
kompromisowego rozwiązywania konfliktów rówieśniczych, budowania pozytywnych relacji
z innymi osobami
– rozwijanie samoświadomości w zakresie rozumienia własnych potrzeb, własnych słabych i
mocnych stron, budowanie pozytywnego obrazu swojej osoby oraz pozytywnej samooceny,
kształtowanie odpowiedzialności za własne zachowanie, budowanie adekwatnej samooceny
– udzielanie wsparcia psychologicznego wobec aktualnych trudności życiowych uczniów
takich jak: konflikty rodzinne, konflikty rówieśnicze, doświadczanie lęku, przeżywanie
traumy, doświadczanie zmian w życiu.
– rozwijanie umiejętności rozumienia zachowania własnego oraz zachowania innych osób
– zwiększanie samoświadomości w zakresie pełnienia różnych ról społecznych
– propagowanie zachowań bezpiecznych poprzez zajęcia profilaktyczne dotyczące np.
bezpiecznego użytkowania sieci internetowej
– rozwijanie samoświadomości w zakresie przeżywanych w związku z daną sytuacją uczuć,
wyrażania i przekazywania w sposób adekwatny własnych potrzeb, emocji, myśli i przeżyć,
wdrażanie do kontroli emocji
– wzmacnianie funkcjonowania poznawczego uczniów
– zajęcia integracyjne, rozwijające umiejętność opowiadania o sobie i własnych przeżyciach,
budujące pozytywne relacje w grupie
– rozwijanie umiejętności komunikacyjnych oraz autoprezentacyjnych (umiejętność
przedstawiania się, opowiadania o sobie, swoich mocnych i słabych stronach, rozwijanie
samoświadomości własnej osoby)
– kształtowanie umiejętności asertywnych, adekwatnego wyrażania swojego zdania,
rozpoznawania komunikatów asertywnych, agresywnych oraz uległych
– rozwijanie samoświadomości w zakresie przeżywania emocji złożonych takich jak miłość,
zazdrość, entuzjazm
– budowanie postawy tolerancji, empatii, rozumienia zachowania własnego oraz innych osób.
– omawianie zachowań trudnych i niepożądanych.
Alicja Karbowska – psycholog