Kariera bez barier

 

https://karierabezbarier.pl/

 

Z ogromną przyjemnością informujemy, że nasza szkoła została zakwalifikowana do udziału w ogólnopolskim projekcie „Kariera bez barier”, którego celem jest kompleksowe wsparcie uczniów w przygotowaniu do wejścia na rynek pracy. Projekt realizowany jest we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej (MEN) oraz Instytutem Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytutem Badawczym  (IBE-PIB), co gwarantuje wysoki standard i merytoryczną wartość działań podejmowanych w ramach projektu.

W ramach projektu „Kariera bez barier” zaplanowano szereg działań, mających na celu wsparcie zarówno uczniów, jak i nauczycieli, rodziców oraz lokalną społeczność: 

  1. Indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym – dla uczniów klas  szkół ponadpodstawowych, które pomogą im odkryć swoje mocne strony, zainteresowania oraz predyspozycje zawodowe. Dzięki temu będą mogli świadomie planować swoją przyszłość edukacyjną i zawodową. 
  2. Projekty uczniowskie – uczniowie wezmą udział w realizacji projektów edukacyjnych, które rozwiną ich umiejętności praktyczne, kreatywność oraz zdolności pracy zespołowej.
  3. Szkolenia dla nauczycieli – nauczyciele wezmą udział w specjalistycznych szkoleniach, podczas których poznają nowoczesne metody pracy, wspierające kształcenie kompetencji uczniów niezbędnych na rynku pracy.
  4. Działania z pracodawcami – uczniowie będą mieli możliwość uczestnictwa w spotkaniach z lokalnymi pracodawcami, wizytach studyjnych oraz warsztatach zawodowych, które pozwolą im na poznanie różnych zawodów i ścieżek kariery.
  5. Warsztaty dla rodziców – w ramach projektu przewidziano również spotkania z rodzicami uczniów, podczas których będą mogli oni zdobyć wiedzę na temat wspierania swoich dzieci w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej. Rodzice dowiedzą się, jak efektywnie wspierać rozwój kompetencji swoich dzieci oraz jak pomóc im w przejściu z edukacji na rynek pracy. 
  6. Warsztaty i konsultacje z mentorami – szkoła otrzyma wsparcie mentora w zaplanowanych działaniach.
  7. Stworzenie indywidualnego planu wsparcia dla szkoły – w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb naszej szkoły zostanie opracowany szczegółowy plan działań, który będzie dostosowany do jej specyfiki i potrzeb uczniów.

Projekt realizuje Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i firmą ProcessTeam Sp. z o.o., który ma na celu stworzenie modelu wsparcia edukacyjnego i pomoże młodym ludziom w efektywnym przygotowaniu się do aktywnego uczestnictwa w życiu zawodowym.  

Wierzymy, że udział w tym projekcie przyczyni się do przygotowania naszej młodzież do aktywnego i pełnego sukcesów udziału w rynku pracy!

Szkolimy się!

W dniach 30-31 sierpnia 2025r. dyrektor szkoły oraz 4 nauczycieli uczestniczyło w dwudniowym, stacjonarnym szkoleniu w Warszawie z metod pracy na lekcji (innowacje) wspierających kształcenie kompetencji uczniów wg Modelu Kompetencji i Umiejętności dla tranzycji na rynek pracy.

 

Co dzieje się w szkole w ramach projektu?

W ramach programu „Kariera bez barier” w Szkole Przysposabiającej do Pracy realizowane są działania rozwijające samodzielność, kreatywność i umiejętności praktyczne uczniów.

Realizowane są spotkania z doradcą zawodowym, warsztaty z planowania kariery oraz planowane są wizyty w zakładach pracy.

Projekty uczniowskie

W ramach działań szkoły powstały również ciekawe, 2 projekty uczniowskie, rozwijające praktyczne umiejętności i samodzielność:

  •  „Naturalni w szkole” (I półrocze) – uczniowie zakupili narzędzia i materiały ogrodnicze, cebulki kwiatów, nasiona ziół, które posłużą do aranżacji otoczenia wewnątrz szkoły i poza nią. Obecnie zasadzono cebulki kwiatów w donicach i przy szkolnym ogródku. Działaniem poprzedzającym praktyczne wykorzystanie materiałów przyrodniczych była wycieczka do centrum ogrodniczego. Zaplanowano również spotkanie z pracownikiem Nadleśnictwa Augustów, aby uczniowie mieli możliwość zapoznania się z zawodem leśnika.
  • „Naturalni w szkole”  (II półrocze) – zaplanowane działania to: wysianie nasion kwiatów jednorocznych oraz nasion ziół w skrzynkach. Kolejno otrzymane sadzonki kwiatów zostaną posadzone w gruncie w szkolnym ogródku. Zioła posłużą do przygotowania szkolnego śniadania dla społeczności szkolnej podczas Tygodnia Zdrowia. W ramach działań projektu dodatkowo zaplanowana jest wycieczka do centrum ogrodniczego, aby poznać pracę ogrodnika poprzez ukierunkowaną rozmowę.

 Innowacja pedagogiczna

W szkole realizowana są także przez cały rok szkolny innowacja pedagogiczna:

  • „Smak samodzielności” – poprzez zajęcia kulinarne uczniowie rozwijać będą samodzielność i praktyczne umiejętności życiowe oraz pamięć, myślenie i współpracę. Gotowanie to sposób na naukę poprzez działanie. W trakcie zajęć uczniowie uczą się planowania, rozwiązywania problemów i organizacji pracy. Zajęcia maja charakter warsztatowy z wykorzystaniem przepisów w wersji łatwej do czytania, pomocy wizualnych i kart pracy. Każdy miesiąc ma swój temat przewodni, a działania dostosowane są do możliwości i potrzeb uczniów.

Szkolenie doradcy zawodowego

17.10.2025r. pani Alicja Karbowska uczestniczyła w szkoleniu dla doradców zawodowych w projekcie „Karier bez barier” organizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych. Celem kursu było przygotowanie do pracy Metoda Bilansu Kompetencji z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Szkolenie stacjonarne było okazją do poszerzenia wiedzy, uzyskania ciekawych materiałów dydaktycznych oraz wymiany doświadczeń z doradcami zawodowymi z całej Polski. Zdobyte wiadomości i umiejętności posłużą teraz do wsparcia uczniów w podnoszeniu ich kompetencji osobistych i kwalifikacji zawodowych.

IMPULS – Kongres Rozwoju Regionu

W dniu 24.10.2024 dyrektor szkoły, pani Monika Adamowicz, oraz pani Alicja Karbowska – pełniąca funkcję doradcy zawodowego w projekcie „Kariera bez barier” miały przyjemność uczestniczyć w pierwszym Kongresie Rozwoju Regionu IMPULS organizowanej przez Zawiązek Przedsiębiorców i Pracodawców Województwa Podlaskiego oraz Powiat Augustowski w Augustowskim Centrum Edukacyjnym.

W trakcie wydarzenia prelegenci poruszali między innymi takie tematy jak: zawody przyszłości, pokolenie Z i Alfa na rynku pracy, dialog między pracownikami a pracodawcami, rynek pracy dla młodych osób w naszym regionie oraz formy wsparcia Powiatowego Urzędu Pracy dla pracodawców i pracowników.

Kongres IMPULS to ogromna dawka wiedzy, ciekawe dyskusje, nieszablonowe i innowacyjne podejście do rynku pracy.

W tym roku szkolnym te tematy są dla nas szczególnie ważne – uczniowie szkoły przysposabiającej do pracy biorą udział w projekcie „Kariera Bez Barier” Instytutu Badań Edukacyjnych, który wspiera tranzycję osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi na rynek pracy.

 

7 listopada 2025r. w Warszawie odbyło się szkolenie dla Dyrekcji Szkół Przysposabiających do Pracy oraz innych Szkół Specjalnych biorących udział w projekcie „Kariera bez barier” organizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy w ramach realizacji projektu „Kariera bez barier”. W tym wydarzeniu uczestniczyła dyrektor szkoły, pani Monika Adamowicz.

Szkolenie zostało poprowadzone przez dr hab. Wojciecha Otrębskiego prof. KUL.

Przedstawiciele placówek oświatowych zostali zapoznani z rolą dyrekcji szkół i placówek w efektywnej realizacji celów zapisanych w podstawie programowej kształcenia zawodowego uczniów niepełnosprawnych intelektualnie i uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, omówiono zakres wykorzystania procesu Szkolnej oceny funkcjonalnej w przygotowaniu IPET-u oraz zapoznano zebranych z autorskim programem wspierania tranzycji uczniów/absolwentów na rynek pracy.   

A wszystko po to, aby wspierać uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami w ich wyborze ścieżki edukacyjnej i przyszłego zawodu.

 

Projekt uczniowski  – „Przygoda z przyrodą – Naturanie w szkole”

           Od 1 października rozpoczęliśmy realizację projektu uczniowskiego „Przygoda z przyrodą – Naturalnie w szkole”. Projekt zakłada rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych, dostrzegania piękna przyrody, rozwijania umiejętności ogrodniczych, dostrzegania walorów piękna najbliższego otoczenia  czyli realizację różnorodnych zadań z zakresu edukacji przyrodniczo – ogrodniczej. Głównym założeniem jest motywowanie uczniów do poszukiwania nowych i ciekawych rozwiązań z zakresu uprawy roślin ozdobnych i roślin niezbędnych w gospodarstwie domowym.

Halina Szulewska

Projekt uczniowski  – „Przygoda z przyrodą – Naturalnie w szkole”

Wizyta w sklepie ogrodniczym

W projekcie bierze udział 8 uczniów ze szkoły przysposabiającej do pracy. W ramach warsztatów uczniowie poznali sklep ogrodniczy. Przyjrzeli się pogrupowanym w samodzielne stoiska niezbędnym produktom ogrodniczym. Zainteresowaniem szczególnym cieszyły się różnorodne nasiona warzyw, ziół, a nawet grzybów. Ich uwagę przykuły cebulki kwiatów o zróżnicowanej wielkości. Stoisko z narzędziami pozwoliło na przypominanie nazywanych narzędzi i ich wykorzystywania w pracach ogrodniczych. Mniej znane uczniom było stoisko z nawozami, tymi sztucznymi i naturalnymi. Przy tym stoisku wyczuli zapach charakterystyczny dla naturalnego nawozu, zapachu spotykanego na wsi. Wspólnie dokonaliśmy zakupu cebulek kwiatów wiosennych, typu: tulipany, narcyzy, hiacynty i szafirki oraz nasion ziół, szczypiorku i rukoli. Nabyliśmy niezbędne do posadzenia skrzynki, ziemię, keramzyt i perlit oraz narzędzia ogrodnicze – konewki, pazurki, grabki, sekator, itp.

Halina Szulewska

Projekt uczniowski  – „Przygoda z przyrodą – Naturalnie w szkole”

Sadzimy cebulki  w otoczeniu szkoły

Pogoda pozwala dzisiaj na nowe zadanie, prace w ogrodzie szkolnym. Nasze kwiatowe grządki wzbogacimy nowymi, wiosennymi kwiatami. W wolne miejsca zakopujemy cebulki tulipanów, narcyzy, szafirków i hiacyntów. Różne wielkości cebulek na różnej głębokości. Staramy się sadzić grupowo, ale też różne rodzaje. Zależy nam na tym, by było kolorowo i wiemy, ze czas kwitnienia jest różny. Wiosną sprawdzimy efekt i wyciągniemy wnioski. Przecież możemy je wykopać po przekwitnieniu i powtórnie wysadzić. Już czekamy z niecierpliwością na efekty naszej pracy. 

  Halina Szulewska

Projekt uczniowski  – „Przygoda z przyrodą – Naturalnie w szkole”

Siejemy zioła i warzywa

Bardzo ważne zadanie do wykonania. Dzisiaj uczymy się wysiewania nasion w skrzynkach. Najpierw poznajemy materiały do wypełnienia skrzynek i ich rola podczas uprawy roślin.  Podłożem drenującym jest keramzyt wysypany na dnie skrzynki. Teraz ziemia wymieszana z perlitem dla rozluźnienia podłoża. Damian z pomocą rozsypał nasiona, przysypał je i delikatnie uklepał. Skrzynki z ziołami i warzywami pozostały na parapecie w klasie do codziennej pielęgnacji i obserwacji rozwoju roślin. Jeszcze tylko sprzątanie miejsca pracy i zadanie wykonane.

Halina Szulewska

Projekt uczniowski  – „Przygoda z przyrodą – Naturalnie w szkole”

Sadzimy cebulki

Utrwalamy nabyte już umiejętności czyli przygotowujemy skrzynki do posadzenia w nich cebulek kwiatów. Pamiętamy o kolejności wypełniania – keramzyt, ziemia z dodatkiem perlitu. W tak przygotowane skrzynki, w ziemię, umieszczamy cebulki. Że względu na różnorodną ich wielkość zwracamy uwagę na głębokość ich umieszczenia – im większa cebulka tym głębiej włożona. Pamiętamy o prawidłowym ułożeniu cebulki, która część cebulki ukorzeni się, a która wypuści łodygi, liście, kwiaty. Skrzynki  gotowe z cebulkami kwiatów przenosimy na okres zimy do piwnicy zapewniając odpowiednią temperaturę i naświetlenie. Raz w tygodniu będziemy sprawdzać stan ich wegetacji. Oczywiście nie zapominamy o porządkowaniu miejsca pracy.

Halina Szulewska