Szkoła Podstawowa edukacja w klasach 4-8
Priorytetowe cele edukacji ucznia z niepełnosprawnością intelektualną :
- Praca edukacyjno – terapeutyczna oparta na zintegrowanej realizacji Indywidualnych Programach Edukacyjno – Terapeutycznych, opracowanych przez zespół nauczycieli i specjalistów na podstawie dokonanej wielospecjalistycznej diagnozy umiejętności funkcjonalnych.
- Rozwijanie kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych, które pozwolą na przyszłe w miarę samodzielne życie w dorosłości.
- Budowanie tożsamości ucznia, rozwijanie Jego autonomii, poczucia godności, wdrażanie do funkcjonowania społecznego oraz rozumienia i przestrzegania norm społecznych.
- Zaspokajanie specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dostosowanych do indywidualnych możliwości psychofizycznych uczniów.
- Wytyczenie indywidualnych kierunków pracy z uczniem uwzględniających tempo rozwoju, kompetencje komunikacyjne, zainteresowania i uzdolnienia.
- Tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i komfortu psychicznego.
- Wieloprofilowa współpraca z Rodziną ucznia włączająca do codziennego życia szkolnego oraz kontynuująca wytyczone kierunki oddziaływań edukacyjno – terapeutycznych.
Struktura zajęć edukacyjnych:
- Funkcjonowanie osobiste i społeczne
- Zajęcia rozwijające komunikowanie się
- Zajęcia rozwijające kreatywność
- Wychowanie fizyczne
- Religia
- Zajęcia rewalidacyjne; terapia psychologiczna, logopedyczna, ruchowa, Integracji Sensorycznej, muzykoterapia, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
Oferta udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
- Różnorodne zajęcia indywidualne i zespołowe w ramach realizacji projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej „Kompleksowy program rozwojowy Zespołu Szkół Specjalnych w Augustowie”.
- Realizacja potrzeb i zainteresowań uczniów w ramach godzin do dyspozycji dyrektora.
- Oferta prowadzonych warsztatów tematycznych kierowana do Rodziców, wspierająca działania edukacyjno – wychowawcze.
Zajęcia w naszej szkole prowadziwykwalifikowana kadra pedagogiczna z wieloletnim doświadczeniem: oligofrenopedagodzy, logopedzi, psycholog, terapeuta integracji sensorycznej, muzykoterapeuta, fizjoterapeuta, dogoterapeuta, artyterapeuta.
Edukacja, terapia i zabawa prowadzona jest z wykorzystaniem nowatorskich metod pedagogicznych:elementy metody Marii Montessori, stymulacja polisensoryczna, integracja sensoryczna, poranny krąg, pedagogika zabawy, ruchu rozwijającego W. Sherborne, programy aktywności M. i Ch. Knillów, metoda prowadzenia dłoni F. Affolter, program rozwijający percepcję wzrokową, alternatywna komunikacja z PCS, dogoterapia, muzykoterapia, arteterapia, terapia ręki, zabawy paluszkowe, bajka, relaks, wizualizacja, uczenie przez naśladownictwo ruchowe i statyczne, elementy terapii behawioralnej, treningi umiejętności społecznych, elementy metody Edukacji Przez Ruch, doświadczania.
Oferujemy
– diagnozę i terapię pedagogiczną
– diagnozę i ocenę funkcjonowania dzieci w oparciu o Profil Psychoedukacyjny PEP-R
– badanie kwestionariuszem Gunzburga PAC-1
– grupowe i indywidualne zajęcia edukacyjne
– zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
– zajęcia edukacyjne prowadzone pedagogiką M. Montessori
– stymulację rozwoju mowy
– pracę z dziennym / indywidualnym planem aktywności PCS
– modyfikację zachowań trudnych w oparciu o terapię behawioralną
– trening samodzielności
– trening umiejętności społecznych
– ćwiczenia wspomagające rozwój zabawy
– trening koncentracji uwagi i koordynacji wzrokowo – ruchowej
– terapię ręki
– indywidualne porady dla rodziców
– wspomaganie rodziców w procesie edukacyjno- wychowawczym
Ponadto oferujemy:
- pracę nad rozwojem komunikacji alternatywnej dziecka wykorzystującą najnowocześniejsze techniki i metody z użyciem komputera, tabletu, tablicy interaktywnej, komunikatorów i innych urządzeń peryferyjnych!
- metodę ćwiczeń praktycznych i doświadczeń!
- zajęcia z zastosowaniem arteterapii, choreoterapii, muzykoterapii!
- zajęcia wykorzystujące aktywność własną i inwencję dziecka poprzez zabawy tematyczne, inscenizacje, teatrzyki i scenki dramowe!
Nasze doświadczenie, to 18 lat pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną, bieżąca współpraca z organizacjami pozarządowymi, prowadzenie innowacyjnych programów i działań dostosowanych dla osób niepełnosprawnych, współpraca ze środowiskiem lokalnym i ogólnopolskim, organizacja iwentów integracyjno – społecznych, zajęcia w plenerze, zajęcia bazujące na zainteresowaniach uczniów.
Zajęcia organizowane są w budynku wyposażonym w:
– salę doświadczania świata
– salę integracji sensorycznej
– gabinet logopedyczny
– gabinet terapii ruchowej
– salę treningu samodzielności w zakresie przygotowania posiłków
– wielospecjalistyczny sprzęt i pomoce dydaktyczne wspomagające rozwój dziecka.