muzykoterapia
MUZYKOTERAPIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Zajęcia muzykoterapii mają za zadanie pomóc uczniom w uzyskaniu lepszej koncentracji, rozwijać zdolności muzyczno – ruchowe, wpływać na zwiększenie koordynacji ruchów całego ciała, na osiągnięcie lepszej integracji społecznej i podniesienie samooceny oraz zmniejszenie poziomu lęku, niepewności czy agresji a także budzić wiarę we własne siły i poczucie własnej wartości poprzez:
- Dostarczenie różnorodnych przeżyć emocjonalnych i modulowanie sposobu przeżywania;
- Umożliwienie ekspresji twórczej;
- Usprawnianie psychomotoryki (muzyka jako czynnik porządkujący i energetyzujący ruch);
- Wspomaganie układu wegetatywnego (harmonizacja i regulacja autonomicznego układu nerwowego);
- Odreagowanie napięć psychofizycznych, pozbycie się nadmiaru energii i agresji;
- Rozwój osobowości przez eksponowanie mocnych stron dziecka;
- Odprężenie;
- Przygotowanie do pracy, nauki i odpoczynku.
METODY
- Odreagowująco – wyobrażeniowe oraz aktywizujące emocjonalnie. Muzyka wyzwala wyobrażenia wzrokowe o charakterze projekcyjnym, wywołuje dużo skojarzeń pozamuzycznych. Pobudzając emocje, sprzyja wyzwalaniu zablokowanej energii emocjonalnej.
- Treningowe, mające na celu nauczenie ucznia usuwania napięcia psychofizycznego np. ćwiczenia izometryczne, oddechowe.
- Relaksacyjne, polegające na stosowaniu zestawu nagrań muzycznych działających kojąco i odprężająco.
- Komunikatywne, związane z uczeniem się komunikacji społecznej.
- Kreatywne, w postaci improwizacji instrumentalnej, wokalnej i ruchowej.
Zajęcia prowadzone są między innymi w Sali Doświadczania Świata gdzie korzystamy z relaksacji powiązanej z terapią światłem a do aktywizacji używamy też tablicę świetlno – dźwiękową.
Maria Gładyszewska