Integracja sensoryczna
Świat wokół nas jest piękny. Żebyśmy jednak mogli w pełni cieszyć się bogactwem doznań, musimy właściwie je odczuwać i rozumieć ich sens. Musimy umieć sprawnie organizować informacje, które docierają do nas poprzez zmysły zarówno z otoczenia jak i z naszego ciała. Większość dzieci z niepełnosprawnością intelektualną ma trudności z właściwym odbiorem i interpretowaniem bodźców sensorycznych. Najczęstsze zaburzenia integracji sensorycznej:
- Nadwrażliwość na dotyk, ruch, obrazy lub dźwięki.
Zachowania dziecka: rozprasza się, wycofuje przed dotykiem, unika przedmiotów o szczególnej fakturze, niektórych ubrań, potraw, lękiem reaguje na zwyczajne czynności, zatyka uszy przy głośnych lub wybranych dźwiękach, itp.
- Podwrażliwość sensoryczna
Zachowanie dziecka: brak reakcji na bodźce dotykowe, silny ucisk. Dziecko wydaje się jakby nie rejestrowało docierających do niego bodźców.
- Poszukiwanie wrażeń sensorycznych.
Zachowanie dziecka: poszukiwanie wrażeń sensorycznych takich, jak: kręcenie się w kółko, upadanie, odbijanie się o przedmioty, czerpanie przyjemności z bardzo mocnego uścisku, itp.
- Zaburzenia ruchowe na bazie sensorycznej.
Zachowanie dziecka: trudności z nauczeniem się nowego zadania ruchowego, niedostateczna stabilizacja pozycji ciała podczas siedzenia lub wykonywania zadań motorycznych, nieprawidłowe zachowania ruchowe w różnych sytuacjach codziennych ( czynności samoobsługowe, zabawa), itp.
- Zaburzenia różnicowania sensorycznego.
Zachowanie dziecka: nie potrafi właściwie dostrzec podobieństw i różnic między bodźcami sensorycznymi.
Cele główne terapii:
Poprawa przesyłania informacji sensorycznych.
Organizacja kontrolowanych wrażeń zmysłowych.
Stwarzanie sytuacji do ćwiczenia adekwatnych reakcji adaptacyjnych.
W naszej szkole…
Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną często prezentują zaburzenia o podłożu sensorycznym w obrębie wielu sfer, dlatego praca z nimi przebiega wieloetapowo i wielokierunkowo, z uwzględnieniem indywidualnych różnic w ich zaburzeniach. Dzieci w terapii korzystają z dobrze wyposażonej sali integracji sensorycznej. Mają do dyspozycji między innymi:
- różnego rodzaju sprzęt podwieszany,
- trampolinę,
- zjeżdżalnię,
- topek,
- deski i listwy równoważne,
- różne piłki,
- kształtki rehabilitacyjne,
- deskę rotacyjną,
- sprzęt do stymulacji dotykowej i zapachowej, itp.