TERAPIA LOGOPEDYCZNA
W zajęciach terapii logopedycznej w naszej szkole biorą udział uczniowie z zaburzeniami i wadami mowy oraz którzy przejawiają złożone trudności w komunikowaniu się.
Głównym celem terapii jest optymalne usprawnianie procesu komunikowania się, tak aby uczeń mógł porozumiewać się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie z wykorzystaniem znanych sposobów porozumiewania się (także wspomagających i alternatywnych metod komunikacji – AAC). Zamierzone oddziaływania ukierunkowane są na usuwanie zakłóceń procesu porozumiewania się.
Przed rozpoczęciem terapii przeprowadzana jest diagnoza wad wymowy oraz zaburzeń mowy. Cele terapii i sposoby realizacji określone są w indywidulanym programie edukacyjno – terapeutycznym ucznia w oparciu o zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wyniki wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.
Metody pracy dobierane są indywidualnie, zgodnie z potrzebami i możliwościami poznawczymi każdego ucznia. Zajęcia prowadzone są w grupie i indywidualnie.
W codziennej pracy stosujemy różnorodne narzędzia i pomoce do terapii logopedycznej, specjalistyczne programy komputerowe i metody terapeutyczne.
Na zajęciach terapii logopedycznej:
- niwelujemy dysfunkcje fizjologiczne (połykanie, oddychanie)
- uczymy prawidłowego gryzienia i żucia
- wyrabiamy i utrwalamy właściwy tor oddechowy
- usprawniamy motorykę narządów mowy
- kształcimy i doskonalimy umiejętność wypowiadania się
- oddziałujemy na dziecko w celu pobudzenia jego aktywności słownej
- ułatwiamy nawiązywanie słownych kontaktów w najbliższym otoczeniu
- rozwijamy i doskonalimy artykulację
- kształtujemy prawidłową mowę poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej
- rozwijamy sprawność rozumienia mowy
- stwarzamy możliwości porozumiewania się uczniom, którzy nie są w stanie posługiwać się mową werbalną (komunikacja alternatywna)
- stymulujemy opóźniony rozwój mowy
- korygujemy złe nawyki i wady artykulacyjne
- regulujemy deficyty sensoryczne w zakresie zmysłu wzroku, słuchu, węchu i dotyku
- rozwijamy percepcję słuchową i wzrokową, uwagę i spostrzeganie
- usprawniamy dużą i małą motorykę oraz koordynację słuchowo – wzrokowo – ruchową
- pracujemy nad szeregowaniem, umiejętnością dokonywania kategoryzacji oraz prowadzimy ćwiczenia pamięci
- wyrównujemy szanse edukacyjne dzieci
- wspieramy i motywujemy dziecko do systematycznej pracy
- udzielamy wsparcia rodzinie w zakresie kontaktu z innymi specjalistami
- współpracujemy z domem rodzinnym naszych wychowanków oraz nauczycielami uczestniczącymi w procesie terapeutycznym.
Monika Adamowicz